Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /include/include.inc.php on line 177
Twardowski w Hotelu Everest - Twardowski w Hotelu - Everest - Hotel & Restauracja
Twardowski w Hotelu Everest


APOTEOZA MISTRZA JANA
... to triumf ludzkiej siły, wrażliwości i nieustannej wiary człowieka w wielkie idee.
Dzięki swojemu sprytowi i inteligencji przechytrzył tą nadprzyrodzoną siłę. Nie doszło
do triumfu zła - cyrograf nie został dopełniony. Twardowski to klasyczny sarmata,
jednakże potrafiący wyciągać wnioski, odróżnić dobro od zła, a w chwili ostatecznej do
końca walczyć o swoją duszę. 


żywot twardowskiego w 5 aktach


Akt I - U progu tajemnicy.

Jan Twardowski, renesansowy mędrzec i alchemik, sportretowany w otoczeniu ksiąg, retort i innych atrybutów swojego zajęcia, pragnął wzorem Fausta zgłębić sekrety powodzenia, bogactwa i wiecznej młodości. Im więcej jednak 

trawił czasu przy księgach i eksperymentach alchemicznych, tym szybciej wyciekało mu między palcami życie, a wrazz nim zdrowie i młodość. W końcu podjął w desperacji decyzję o zawarciu paktu z szatanem za cenę pożądanych dóbr. Scena przedstawia moment przed podjęciem życiowej decyzji.



Akt II - A ceną jest dusza...

Znany z wielu legend motyw zaprzedania duszy diabłu, który Mickiewicz lekko i barwnie opisał w balladzie „Pani Twardowska” łącznie ze słynnym warunkiem podróży do Rzymu-

 „Wszak ze mnąś na Łysej Górze
Robił o duszę zapisy
Cyrograf na byczej skórze
Podpisałeś ty, i biesy
Miały słuchać twego rymu.
Ty jak trzy lata przebiegą
Miałeś pojechać do Rzymu
By cię tam porwać jak swego”-

 Artysta osadził jak w filmowym horrorze w atmosferze pełnej grozy  emanującej z każdego szczegółu kompozycji. Scena rozgrywa się na granicy dwóch światów- chaosu i grzechu symbolizowanego przez zakapturzoną, pazurzastą zjawę z szatańskim kopytem wyłaniającym się spod opończy i sfery niebiańskiej, wyznaczanej przez dwa piękne anioły. Umieszczony pomiędzy nimi  Twardowski trzyma w ręku pióro, lecz ciągle waha się przed złożeniem podpisu, przez co utrzymuje widza w pełnym napięcia oczekiwaniu.


Akt III - Hulaj dusza, piekła nie ma!

Czarnoksiężnik bujający na kogucie ponad rynkiem Węgrowa stanowi alegorię nadprzyrodzonej mocy uzyskanej dzięki paktowi z diabłem. Twardowski i latający kogut sprzęgli się legendzie w nierozłączną parę, symbolizującą nieposkromioną fantazję polskiego szlachcica i jego „kogucią” zadzierzystość. Twardowski w polskich legendach to nie demoniczny mag knujący złowrogie podstępy przeciw bliźnim, lecz utracjusz i hulaka szalejący w zabawie, niebaczny na konsekwencje. Czyż nie tacy byli nasi antenaci?



Akt IV  - Napoleon: widma przyszłości.

Podczas pobytu w Węgrowie w czasie wyprawy moskiewskiej w 1812 r. cesarz francuski Napoleon zapragnął zobaczyć słynne w całej Europie lustro Twardowskiego. Złośliwe zwierciadło ukazało mu przyszłość- płonące wieże Moskwy, zagładę Wielkiej Armii i śmierć cesarza na Wyspie Św. Heleny. Sceptyczny wychowanek Oświecenia pogardził tą wróżbą i podjął samobójczą ekspedycję zakończoną spektakularną klęską jego błyskotliwej kariery. Nie pierwszy raz metafizyka zatriumfowała nad racjonalizmem.


Akt V - Cóż zyska człowiek

Każda legenda powinna posiadać morał. Oto i on: mistrz Twardowski u kresu swojej historii, po wyborze ostatecznym - odrzuceniu magii i fałszy-wej, drogo okupionej mocy z niej płynącej, na rzecz prawdy absolutnej zawartej w Piśmie Świętym, wyrażonej  w słowach:

„Co zyska człowiek, choćby cały świat zdobył
a na duszy swojej szkodę poniósł?
Albo co da człowiek za swą duszę?”


Autorem opisów 5 aktów z życia Twardowskiego jest Dyrektor Muzeum Zbrojownia Zamek w Liwie Roman Postek

Relify autorstwa Aleksjeja Pawluczuka zdobią wnętrza restauracji oraz sali bankietowej Hotelu Everest